حتما تابحال نام
مناقصهو مزایده به گوشتان خورده است اما آیا میدانید معنی این دو کلمه چیست؟ از
فرآیند و قانون برگزاری مناقصاتچه میدانید؟
بسیاری از افراد زمانی که با کلمه
مناقصهروبرو میشوند، جمعی از مردم را در یک سالن رسمیبه یاد میآورند که هر یک قیمتی را اعلام میکند و داوری با یک چکش مبلغ آخر را تایید میکند.اما کلمه مناقصه و مزایده همانطور که از ظاهر کلمه مشخص است، به معنی کم ترین و بیشترین قیمت برای یک کالا یا خدمت است.
کسانی که پیشنهاد قیمت میدهند، مناقصه گر و کسی که بانی مناقصه است را مناقصه گزار مینامند. برای آشنایی بیشتر با فرآیند و قانون برگزاری مناقصات با
شرکت سپاهان همراهارائه دهنده خدمات
ترخیص کالا،
واردات کالا از چین،
واردات کالا از دبیو
حمل هواییو
حمل دریاییکالا همراه شوید.
زمان و قیمت، عناصر اصلی فرایند مناقصه
شرح فرآیند و قانون برگزاری مناقصات
در واقع، مناقصه رقابتی برای پیدا کردن پیشنهاد کمترین قیمت و مزایده برای پیدا کردن پیشنهاد بیشترین قیمت است. بنابراین، مناقصه برای اجناس و
خدماتخریدنی و مزایده برای اجناس و خدمات فروختنی میباشد.
البته تنها ملاک برای برنده شدن در مناقصهها، قیمت پایین پیشنهاد نیست. پس از دادن پیشنهاد، خصوصیات و سوابق افراد و شرکتهای مناقصه گر نیز به طور کامل بررسی میشود و در یک جمع بندی کلی برنده تعیین میگردد.
طریقه کار به این صورت است که مناقصه گذار ابتدا بودجه مناسب و نوع مناقصه را تامین میکند. سپس تصمیم به انتشار آگهی مناقصه میگیرد. آگهی را یا به صورت عمومییا خصوصی پخش میکند و زمانی را برای جلسه انتخاب بهترین پیشنهاد تعیین میکند. در روز موعود، پیشنهادهای افراد یا شرکتهای مختلف خوانده میشود و گروهی فنی درباره انتخاب برنده نهایی تصمیم گیری میکنند. این انتخاب با توجه به مدارک و اسناد و قیمتهای عرضه شده انجام میگیرد.
گروه فنی مناقصه تعیین کننده برنده نهایی هر مناقصه
متاسفانه بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی برای برنده شدن در مناقصات ،به اعمالی دست میزنند که بعدها گریبان گیرشان میشود. مثلا ممکن است برای برنده شدن در مناقصات ،پیشنهادهای غیر عقلانی و عجیبی دهند تا مناقصه گزار را وسوسه کنند. در بسیاری از مواقع این اتفاق میافتد و مناقصه گزار صرف دیدن مبلغ بسیار پایین آنها را انتخاب میکند و مناقصه را به آنها میسپارد.
اما پس از مدتی، شکست یا بلاتکلیف ماندن پروژه، عواقب تصمیم خود را مشاهده میکند و از عمل خود پشیمان میشود.
اولین کاری که باید برای برنده شدن در مناقصات انجام دهید، کسب اطلاعات مرتبط است. سعی کنید تمامیمنابعی که اطلاعات مناقصهها ارائه میکنند را دنبال کنید و از ریزترین شرایط آنها باخبر باشید.
اسناد و مدارک خود را تکمیل کنید و کم ترین سوابق خود را نیز ارائه دهید. زیرا پس از ارسال مدارک، دیگر امکان تصحیح و تکمیل آنها وجود ندارد.
مناقصه گران به هیچ وجه نمیتوانند بیش از یک پاکت تحویل دهند و برای هرگونه اصلاح در محتویات پاکت باید در زمان مقرر اقدام نمایند. به طوری که قابل گواهی و ثبت شده باشد.
گاهی دیده میشود که مناقصه گزار مجبور میشود دوباره جلسه مناقصه را تجدید کند. زمانی که یکی از شرایط زیر واقع شود این کار انجام میشود.
۱- تعداد افراد شرکت کننده کمتر از حد نصاب باشد.
۲- برندگان اول و دوم از بستن
قراردادپشیمان شده باشند.
۳- اعتبار مدت پیشنهادها و پاکتها گذشته باشد.
۴- هیات رسیدگی به شکایات دستور به این کار داده باشد.
۵- قیمتهای پیشنهادی به قدری بالا باشد که انجام پروژه توجیه اقتصادی نداشته باشد.
کمیسیون فنی برای انتخاب برنده اول مناقصات
انواع مناقصه
مناقصهها از دو لحاظ بررسی میشوند که هر تقسیم بندی دوباره به دو دسته کوچک تر تقسیم میشود.
۱- تعداد
مراحل فرایند مناقصه
الف- مناقصات تک مرحله ای
ب- مناقصات دو مرحله ای
۲- عام یا خاص بودن مناقصه
الف- مناقصات عمومی
ب- مناقصات خصوصی یا محدود
در تقسیم بندی اول که مناقصات را به دو دسته تک مرحلهای یا دو مرحلهای تقسیم میکند، تصمیم گیرنده مناقصه گذار است. هر مناقصه ،دارای یک تیم فنی است که برای نتیجه گیری نهایی باید همه جوانب را بسنجد و تصمیم بگیرد. وقتی مناقصه گران پیشنهادهای خود را اعلام کردند، تیم فنی باید بگوید که نتیجه را همان روز اعلام میکند یا جلسه دیگری برای معرفی برنده ترتیب میدهد.
بنابراین تصمیم مشخص میشود که مناقصه تک مرحلهای باقی میماند یا به جلسه بعد موکول میشود.
اما در تقسیم بندی دوم، ملاک عمومیبودن یا خصوصی بودن آگهی مناقصه است. اگر مناقصه گزار آگهی مناقصه را در روزنامهها و مکانهای عمومیاعلام کند، پیشنهادهای بیشتری برای او فرستاده میشود. اما در بعضی موارد، او تشخیص میدهد که این آگهی فقط در بین اعضای دارای صلاحیت منتشر شود و تنها این افراد پیشنهاد خود را ارسال کنند.
مناقصههای عمومی
در گذشته، بیشتر مناقصهها به شکل دولتی و در یک فضای محدود برگزار میشد. زیرا آگهیها تنها در روزنامهها و مجلات چاپ میشدند و افراد کمیآنها را مشاهده میکردند.
اما حالا با گسترش
اینترنتو فضای مجازی، اپلیکیشنها و سایتهای مرتبط رسالت پخش هر چه بیشتر اطلاعات را بر عهده گرفتند.
در حال حاضر، حتی اگر در دور افتاده ترین روستاها زندگی کنید، میتوانید اخبار مربوط به مناقضهها و مزایدهها را در یک نگاه بخوانید. زیرا فضای اینترنت این امکان را به شما میدهد که فارغ از مکان بتوانید معاملات خود را بی کم و کاست انجام دهید. کافیست در اپلیکیشنهایی مانند اپلیکیشن بی واسطه عضو شوید.
در نتیجه با توجه به این که مبالغ هنگفتی از بودجه کشور صرف پروژههای عمرانی و صنعتی میشود، پیمان کاران باید با دقت بیشتری برای مناقصهها انتخاب شوند. چرا که موفقیت در هر پروژه بزرگ، شاخص توسعه کشور را افزایش میدهد و اقتصاد کشور را پویاتر میکند.
بنابراین، در حال حاضر، مهم ترین مسئله در رابطه با مناقصههای بزرگ و دولتی، انتخاب پیشنهادهای افراد لایق است تا بتوانند
اقتصادجامعه را به شکلی پویاتر ترتیب دهند.